Hästveda 2014-12-30

Annica Annell Nordostskånes Djurvän 2014

Djurskyddet Nordostskåne har nu utsett Nordostskånes Djurvän 2014. Utmärkelsen går till Annica Annell i Adseke utanför Hässleholm.

Annica driver sedan 2008 Adseke Hundskola, som genom åren invigt många nyblivna mattar och hussar i hundens tanke- och känslovärld. Hon är ett stort stöd för både hund och människa under utbildningarna, vare sig det gäller en inledande valpkurs eller mer avancerad utbildning i någon tävlingsgren.

Hon har lång erfarenhet och utbildning på högskolenivå, men är ödmjuk inför sin uppgift som länk mellan i många fall nyblivna och oerfarna hundägare och deras hundar. Det gör bland annat att Annica ständigt vidareutbildar sig och tar del av de senaste forskningsrönen kring hundar och samspelet mellan hund och människa.

- Många djurvänner arbetar konkret och handfast med att hjälpa djur som har det svårt på olika sätt i en akut situation, säger Djurskyddet Nordostskånes ordförande, Jeanette Thelander. Det är en jätteviktig uppgift, men vi vill förstås helst att djur helt ska slippa hamna i dessa utsatta situationer. Därför har vi i styrelsen den här gången valt att lyfta fram en kandidat som gör ett oerhört viktigt förebyggande arbete.

Motiveringen

Motiveringen lyder:Annica Annell gör ett stort arbete där hon lär ut positiva träningsmetoder för hundar och verkligen når ut till många. Genom sitt förebyggande arbete verkar hon för bättre kunskap, förståelse och respekt för hunden. I förlängningen leder det till att hundar slipper bli missförstådda och hamna i situationer där risken för omplacering eller avlivning är överhängande. Därför utses Annica Annell till Nordostskånes Djurvän 2014!

Om utmärkelsen Nordostskånes Djurvän: Allmänhet och föreningsmedlemmar är välkomna att nominera kandidater till utmärkelsen Nordostskånes Djurvän. Styrelsen i Djurskyddet Nordostskåne sammanträder sedan för att utse en värdig vinnare som offentliggörs 30 december varje år. Priset delas ut i lämpligt sammanhang under våren.

Tidigare pristagare, Nordostskånes Djurvän: 2012: Marie Gustavsson, 2013: Marita Ljunggren, Linus Katteria.