Ulrika Bengtsdotter Nordostskånes Djurvän 2015

Djurskyddet Nordostskåne har nu utsett Nordostskånes Djurvän 2015. I år går utmärkelsen till Ulrika Bengtsdotter, grundare och oförtröttlig eldsjäl bakom Husdjurshjälpen.Skåne.

- Att valet föll på Ulrika känns väldigt naturligt, säger Jeanette Thelander som är ordförande i Djurskyddet Nordostskåne. En enig styrelse beslutade att Ulrika skulle få priset. Inte minst för att hon under många år har arbetat så hårt med det hon brinner för.

Husdjurshjälpen.Skåne har i dag närmare 11 000 medlemmar på Facebook och otaliga är de djur som genom gruppen har hittat hem igen. Under året som gått har såväl hundar som katter, kossor och till och med en sköldpadda varit föremål för uppmärksamhet och genom Husdjurshjälpen kommit tillrätta igen.

- Det finns människor som tror att det finns ett motsatsförhållande i att hjälpa djur gentemot att hjälpa människor, säger Jeanette Thelander. Men Ulrika Bengtsdotters Husdjurshjälpen visar väldigt tydligt att medkänsla och hjälp riktad till djur också hjälper och gagnar människor i allra högsta grad. Även i sådana fall där till exempel en bortsprungen hund eller katt aldrig hittas eller till och med hittas död eller döende, uttrycker människor sin djupa tacksamhet för det stöd som Husdjurshjälpen har gett.

Utmärkelsen Nordostskånes Djurvän delades ut för första gången 2012, då den gick till Marie Gustavsson i Sandåkra. 2013 gick priset till Marita Ljunggren (Linus katteria) och 2014 till Annica Annell (Adseke hundskola).

Priset kommer att delas ut i samband med något av de evenemang som Djurskyddet Nordostskåne planerar för under våren 2016.

Motivering till utmärkelsen

”Att förlora en familjemedlem och aldrig få visshet i vad som egentligen hände är bland det svåraste en människa kan råka ut för. För den som går förlorad är situationen naturligtvis minst lika svår. Att vara ensam, rädd, hungrig och frusen, kanske dessutom skadad och ha ont innebär ett enormt lidande för den enskilda individen.

Tack vare Ulrika Bengtsdotter och hennes kolossala engagemang är det dock många individer som hittar hem igen. Djur av alla de slag räddas från lidande och död, samtidigt som människor får uppleva lyckan när en älskad vän kommer tillbaka. Ulrika Bengtsdotter skänker hopp till både djur och människor och har också inspirerat många frivilliga som under årens lopp hjälpt till i sökandet efter de försvunna.

Därför utses Ulrika Bengtsdotter till Nordostskånes Djurvän 2015!"